´Het einde van programma O²PZ komt geleidelijk in zicht. We zijn dus druk met het overdragen en borgen van wat er binnen het programma is bereikt´, zegt O²PZ-programmamanager Marijke Dericks-Issing. ´Diverse resultaten en opgeleverde producten worden of zijn al ondergebracht bij het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II, de Consortia Palliatieve Zorg en PZNL. Maar we vinden het minstens zo belangrijk om de aanjagers- en verbindersrol die de afgelopen 6 jaar zo kenmerkend is geweest voor ons programma, over te dragen. Want verbinding en samenwerking is cruciaal. Het voorkómt dat organisaties – overigens met de beste bedoelingen – als eilandjes langs elkaar heen werken. Wij zien hier een belangrijke rol voor de O²PZ-ambassadeurs van de 8 Onderwijsknooppunten palliatieve zorg.´
Overdracht aan de Onderwijsknooppunten palliatieve zorg
Tijdens het Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg dat op 11 april jl. plaatsvond, heeft Dericks-Issing deze O²PZ-verbindersrol symbolisch overgedragen aan alle ambassadeurs van de Onderwijsknooppunten palliatieve zorg. Dat deed ze door overhandiging van het O²PZ-bewaarmagazine – dat de producten en opbrengsten van 6 jaar O²PZ bundelt – aan Mara van Stiphout, die dit namens de O²PZ-ambassadeurs van alle Onderwijsknooppunten palliatieve zorg in ontvangst nam. ‘Wij, als ambassadeurs van de Onderwijsknooppunten palliatieve zorg, zien verandering door verankering als onze belangrijkste opdracht’, zegt Van Stiphout. ‘Want palliatieve zorg, dat kun je léren! Wij zetten ons regionaal én landelijk in voor iedereen die zich bezighoudt met onderwijs- én deskundigheidsbevordering palliatieve zorg.’ Ze vervolgt: ‘Denk aan praktijkopleiders en zorgdocenten mbo/hbo/wo, beleidsmakers en -ontwikkelaars in het zorgonderwijs, maar ook zorgverleners en zorgstudenten.’
Producten O²PZ en verbindersrol
Sinds 2019 zijn er onder de programma’s van O²PZ veel producten over palliatieve zorg ontwikkeld die nuttig zijn voor het zorgonderwijs, zegt Van Stiphout. Zoals up-to-date onderwijsmateriaal palliatieve zorg op het Onderwijsplatform palliatieve zorg op Palliaweb, de Onderwijsraamwerken palliatieve zorg 2.0, en de Competentiescan palliatieve zorg. ‘Wij zorgen ervoor dat al deze producten blijvend verankerd zijn. Oftewel: als Onderwijsknooppunten palliatieve zorg zijn we wegwijzers; we blijven deze producten regionaal en landelijk onder de aandacht brengen bij iedereen die zich bezighoudt met onderwijs- en deskundigheidsbevordering palliatieve zorg. Ook ondersteunen we bij implementatie van onderwijs palliatieve zorg. Verder nemen wij gráág de verbindende rol over die O²PZ afgelopen jaren heeft gehad. Dus: verbinder tussen onderwijs, praktijk én onderzoek op het gebied van palliatieve zorg.’
Wat doen de Onderwijsknooppunten palliatieve zorg
Waar de Onderwijsknooppunten palliatieve zorg verder mee aan de slag gaan? Van Stiphout: ‘Ik zal geen saai verhaal houden over professionalisering van de samenwerking, onze zichtbaarheid en profilering of het schrijven van een businesscase. Maar wat voor de lezers wel interessant is, is dat op 23 januari jl. het eerste regionale symposium van Onderwijsknooppunt palliatieve zorg Limburg & Zuidoost-Brabant is gehouden voor alle mensen uit deze regio die betrokken zijn bij het onderwijs over en binnen de palliatieve zorg. De opkomst was groot. En de komende jaren zullen de verschillende Onderwijsknooppunten méér van zulke bijeenkomsten organiseren.’
Pizzapunten-bijeenkomst
Een ander concreet voorbeeld? ‘Onderwijsknooppunt Septet – regio Utrecht – start na de zomer met “Pizzapunten-bijeenkomsten”´, zegt Van Stiphout. ´Hierbij delen zij kennis en ervaringen met mensen die de focus hebben op onderwijs- en deskundigheidsbevordering palliatieve zorg. Ook is er iedere keer een relevante spreker aanwezig. En Onderwijsknooppunt Propallia – omgeving Leiden – organiseert 2 keer per jaar webinars over verschillende onderwerpen. In april hebben zij een consortiummiddag gehouden waar vertegenwoordigers uit zorg, onderwijs en onderzoek aan dialoogtafels wensen en plannen met betrekking tot onderwijs palliatieve zorg hebben uitgewisseld.´
Webinars, bijeenkomsten en onderwijsmodules
Onderwijsknooppunt PalZo – Zuid Oost Nederland – heeft masterclasses en webinars georganiseerd, onder meer over de transitie van de kindzorg naar volwassenzorg (18-/18+). Van Stiphout: ´Deze zijn zeer goed ontvangen en worden komende tijd vaker georganiseerd’, zegt Van Stiphout. Verder heeft Onderwijsknooppunt Ligare – Noordoost Nederland –16 mei jl. een bijeenkomst gehouden voor contactpersonen uit het onderwijs en andere belangstellenden uit het consortium. En Onderwijsknooppunt Noord-Holland/Flevoland heeft een verkenning deskundigheidsbevordering in het consortium gedaan om de behoefte te peilen van onderwijs- en zorgorganisaties in hun regio, en dat vertaald in een actieplan. ´En vanuit Onderwijsknooppunt Kinderpalliatieve Zorg zijn we het hele jaar door bezig met samenwerkingen in het onderwijs’, vervolgt Van Stiphout. ‘Denk aan het ontwikkelen van onderwijsmodules, studieopdrachten, EPA-onderwijs, onderwijsmateriaal en het begeleiden van scriptie-onderzoeken.’
Blijvend onder de aandacht
Dericks-Issing: ‘Ik ben hier heel blij mee. Het betekent dat onze O²PZ-missie verdergaat, namelijk het Optimaliseren van Onderwijs Palliatieve Zorg. Oók als het programma straks ophoudt. De Onderwijsknooppunten palliatieve zorg zijn zowel regionaal als landelijk de wegwijzer en verbinder voor iedereen die zich bezighoudt met onderwijs- en deskundigheidsbevordering palliatieve zorg. Ze delen kennis, informatie, en brengen álle producten voor en over onderwijs palliatieve zorg – die tijdens O²PZ zijn ontwikkeld – blijvend onder de aandacht.’
Bekijk de aftermovie van het symposium van 11 april 2024, en hoor zelf wat Mara van Stiphout (1 min. 41 sec.), namens alle ambassadeurs van de Onderwijsknooppunten palliatieve zorg te vertellen heeft