Patiëntenparticipatie in zorgonderwijs leert zorgverleners zich beter inleven in (ongeneeslijk) zieke mensen. Dat stelt Roos de Jonge, adviseur Patiëntenparticipatie in het UMC Utrecht. Hier is al veel ervaring opgedaan met structurele borging van het patiëntenperspectief in medisch onderwijs. Lees meer over Meer aandacht in het zorgonderwijs voor de mens achter de patiënt
Het gesprek aangaan over het levenseinde is zowel voor patiënten als zorgverleners vaak lastig. Waar hebben patiënten behoefte aan? En hoe speel je daar als zorgverlener op in? Volgens onderzoek willen veel patiënten dat zorgverleners initiatief nemen tot dit gesprek, en er ook de tijd voor nemen. Lees meer over Praten over het levenseinde: dít zijn de behoeften van de patiënt
Aios Interne Geneeskunde Anouk Putker miste tijdens haar opleiding kennis over palliatieve zorg. Daarom besloot ze zélf een onderwijsprogramma Palliatieve zorg te ontwikkelen. Dat is nu een verplicht onderdeel van het opleidingscurriculum Interne Geneeskunde in het Radboudumc. Lees meer over Aios Anouk Putker: ‘Mijn droom is dat palliatieve zorg een prominente plaats krijgt in de opleiding’
Studenten aan de opleiding Pedagogiek van de Haagse Hogeschool worden niet alleen geschoold in kennis en vaardigheden, ze krijgen ook les van ervaringsdeskundigen. Je als student bewust worden van het perspectief van patiënten en hun naasten is onmisbaar om een goede zorgverlener te worden. Lees meer over Ervaringsleren: ‘Je haalt de werkelijkheid de klas binnen’
Ingrid van Zuilekom, duo-projectleider (samen met Suzanne Metselaar) van O²PZ-project ‘Voorbij de generalist’ ging in haar presentatie tijdens de EAPC in op vragen over generalistische en specialistische zorgkennis palliatieve zorg. Lees meer over Presentatie van project ‘Voorbij de generalist’ tijdens EAPC
Onderzoekers en projectteams doen er goed aan om al vóór de start van hun onderzoek, project of subsidieaanvraag het zorgonderwijs te betrekken. Zo vergroten ze de kans dat hun uitkomsten daadwerkelijk worden geïmplementeerd in de zorgpraktijk. De Participatiematrix Onderwijs helpt hen hierbij. Lees meer over Denk na over de rol van zorgonderwijs bij onderzoek, projecten en subsidieaanvraag
Zorgverleners passen samen beslissen te weinig en (interprofessioneel gezien) op verschillende manieren toe. Onderzoekers adviseren om dit te verbeteren door samen beslissen beter te integreren in opleidingen van artsen, medisch specialisten, verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten. Lees meer over Integratie samen beslissen in zorgopleidingen verbetert interprofessionele samenwerking
Mia, patiënte in palliatieve fase, komt in badjas het podium op bij de start van het Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg. Ze vertelt hoe 't is om de “puzzel” te moeten leggen met alle goedbedoelde zorg en vragen die ze krijgt van zorgverleners, partner en zoon . De zaal is meteen doodstil Lees meer over E-book blikt terug op Symposium Onderwijs Palliatieve Zorg
Het O²PZ-team van project 'Voorbij de specialist' analyseert de resultaten van de 1e ronde van de Delphi-studie. Een belangrijke stap om consensus te verkrijgen onder zorgverleners over wat wordt verstaan onder een ‘specialist’ of ‘expert’ palliatieve zorg. Een update over huidige en vervolgstappen. Lees meer over Delphi-studie over specialistische deskundigheid in palliatieve zorg: een update!
Verpleegkundigen zijn doeners, maar weten ze altijd ‘t juiste te doen? Bijvoorbeeld bij een patiënt in palliatieve fase een zingevingsvraagstuk signaleren en erover spreken? Docent Alina van Dalen-Pieterman gebruikt daarom module De spirituele dimensie van het Onderwijsplatform palliatieve zorg. Lees meer over Tools op het Onderwijsplatform: modules spirituele dimensie en palliatief klinisch redeneren
Aansluitend op het Onderwijsraamwerk Palliatieve Zorg 2.0 (OWR) is 9 mei jl. het addendum gelanceerd voor de opleidingen VVO, MANP en PA. Daarmee zijn deze zorgopleidingen, die tot nog toe misten, nu ook onderdeel van het Onderwijsraamwerk. Een feestelijke mijlpaal voor de betrokken partijen. Lees meer over ‘Mede dankzij addendum VVO, MANP en PA krijgt patiënt de best mogelijke palliatieve zorg’
HMC hield voor medewerkers het symposium Interculturele palliatieve zorg. De nadruk op intercultureel heeft te maken met het culturele en religieuze mozaïek van de Haagse bevolking, en dus ook de HMC-patiëntenpopulatie en -medewerkersbestand. Betrokkenen bij het symposium delen hun tips. Lees meer over Een interculturele blik op zorg in de palliatieve levensfase
Home Actueel Over O²PZ Onderwijsplatform palliatieve zorg Onderwijsknooppunt palliatieve zorg
Stuur een bericht
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.